Kan själv.

Det här att flytta hit. Till huset, trädgården och bygden,
det handlar delvis om att bli semi-självförsörjande.
Om att lära sig göra saker själv. Lära sig vara lite mer producent än konsument.
Eller iallafall hitta en balans i det att känna sig tillfreds med.
 
Här kommer listan, saker jag vill lära mig:
 
  • Bygga, reparera på huset/uthuset utan att känna livrädsla över att jag förstör något så fort jag sätter igång
  • Ha höns (inklusive slakt)
  • Skapa i trä ( alltså träslöjd, del 1: täljning)
  • Slipa med slipsten
  • Väva trasmattor
  • Såga med motorsåg
  • Odla effektivt och smart så att det faktiskt blir mycket mat av det vi lyckas få till att odla
  • Måla med äggoljetempera eller annat festligt
  • Slå med lie (alltså slå bra med lie...)

Det är ju också så att jag antingen måste bestämma mig för att allt inte måste ske nu ( vilket är logiskt men också frustrerande) samt att det är ok att inte lära sig allt, att fråga grannen om hjälp, betala någon annan för att göra det.
Det är också svårt att komma ihåg vad man drömmer om, när vardagen tickar.
Försöker påminna mig så jag minns och tar mikrosteg mot det jag vill...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0