Enklare bröd får man leta efter!

Hittade boken Enklare bröd (Martin Johansson) på biblioteket.
Där finns recept på solrosfröbullar!




8-10 små bröd blir det!
Det tar några timmar mest för att det ska jäsa över natten.

Ingredienser:
3g/3 krm färsk jäst
3 dl kallt vatten
390 g/6½ dl Rågsikt
1-1½ tsk salt
1 msk honung
Solroskärnor

Kvällen innan: Blanda degen som ska vara lös fast inte rinnig,
täck över med plastfolie eller lock och låt jäsa i 8-10 timmar i rumstemperatur

På morgonen: Sätt på ugnen på 275 grader med en plåt i mitten.
Hev upp degen på mjölat bakbord och dra ut till en rektangel,
vik sedan ihop så att det bnlir som en lång baguette.
Pensla med vatten och strö mjöl och solrosfrön över.
Jäs i ca 30 minuter.

Dela degen i 4-5 cm långa bitar och lägg på ett bakplåtspapper,
glid in papperet via en annan blåt/bricka/skärbräda in på den varma plåten i ugnen.
Sänk värmen till 250 grader och grädda 15-20 minuter.

Galet gott!


Kommentarer
Postat av: Fröken S

Visst är det där brödet gott! Jag har rationaliserat lite dock eftersom jag inte har tid att vänta på morgonen. Jag gör degen rätt lös och på morgonen klickar jag bara upp det på ett bakplåtspapper och strör lite mjöl över och så in i ugnen på varm plåt. Det funkar alldeles utmärkt och på det sättet kan vi få nybakt bröd till frukost nästan varje dag utan stress!



Jag har med andra ord skippat det där med att dra och jäsa 30 minuter...

2012-02-28 @ 14:00:52
URL: http://www.frokens.se
Postat av: Helena svarar:

Himla bra att ändra efter behov! tack för tipset!

2012-02-29 @ 11:43:43
URL: http://innutiochutanpa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0