Godaste brödet



Brödet lärde jag mig baka under våren i Halmstad.
Plåtstället som får det att se ut som att plåtarna svävar i luften
är det senaste fyndet från Erikshjälpen för bara 15 kronor.

 


 

Tekakor med linfrö

2 påsar torrjäst
1 liter mjölk
3 dl havregryn
1 dl linfröm
1 dl vetekli
100 margarin
2 msk sirap
½ msk salt
4 tsk bakpulver
14 dl vetemjöl

 

Lägg jästen i en bunke och rör ut med lite av den kalla mjölken
Blanda hälften av mjölken med havregryn, vetekli och linfrö. Koka ihop till en gröt.
Rör ner margarinet och låt det smälta. Blanda i resten av mjölken och låt gröten svalna.
Rör ner gröten i jästblandningen och tillsätt sirap, salt och det mesta av mjölet blandat med bakpulver
R
ulla ut degen till två längder och dela i ca 3 cm tjocka skivor, lägg på plåt och låt dem jäsa i ca 40 minuter.
G
rädda 10 minuter i 225 grader.


Egentligen tycker jag att det är lite dumt att ha bakpulver i degen, det känns liksom onödigt. Är det någon som vet hur man kan få bullarna lika goda men utan bakpulver?






Kommentarer
Postat av: anna

to die for! minns att det var en kvinna inne på expeditionen som hade med sej bröd till oss och jag hade kunnat sätta mitt liv på att de var köpta, men icke! Vi fick receptet och på den vägen är det min kära



Nu ska jag också jaga plåtställ, men främst för chokladiga saker! puss

2010-04-27 @ 08:21:01
URL: http://crapandgold.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0