Att sy en shal!

För den som blir sugen att sy en egen,
eller är fundersam på hur jag burit mig åt med den blommiga shalen,
kommer här svaret.

Jag har använt tyg från ett gammalt påslakan,
rester som blev över när jag sydde den här klänningen.
Jag började med att mäta och klippa ut en rektangel,
82 cm bred och ca 202 cm lång.


I nästa steg fållar jag långsidorna genom att vika en 1 cm kant två gånger och sy en raksöm
(på detta sätt slipper man sicksacka eftersom den klippta kanten blir invikt)

Efter detta är det dags att fålla kortsidorna,
på den sidan där knapparna ska sitta gör jag likadant som på långsidan,
alltså viker en 1 cm kant två gånger och syr sedan en raksöm.
På sidan där jag ska ha knapphålen viker jag in ca 6 cm,
1 av dessa centimetrar viker jag sedan in så att den på samma sätt som i de andra fållarna döljs.
Syr sedan en raksöm.
Detta gör jag för att tyget inte ska gå sönder av slitaget
när man knäpper upp och igen.

Sedan följer att välja knappar.
Utifrån storleken på knapparna gör jag sedan knapphålen,
när knapphålen är gjorda sys knapparna på.

Svårare än så är det inte, om något i beskrivningen är oklart så fråga på!
Och om du använder dig av beskrivningen så länka tillbaka hit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0