Strålande utsikter!

Hela juli funderade jag på när det egentligen bir något att skörda.
För en av de stora omställningarna mellan Skåne och Jämtland är odlingsklimatet.
Det tar tid att vänja sig, vid att den största delen av skörden inte kommer förrän i augusti.
 
Här är odlingen för några dagar sedan.
 
 
Kålen bångnar under nätet och är finare än någon kål jag någonsin odlat.
Morötterna är enastående och det gläde rmig för jag har aldrig tidigare lyckats något vidare med morötter
Dillen är meterhög och några sockerärtor kämpar tappert mot kylan
och producerar en handfull ärtskidor då och då.
Vi har börjat ta upp potatis och hittills fått ca 10 st per stånd!
Squashen däremot, lyser med sin frånvaro, blommorna trillar av eller blir uppätna. 
Solrosorna kämpar för att kanske kanske hinna slå ut innan hösten slår till på alvar.
Jag ska ta revanch på det nästa sommar.
Nu påminner jag mig om att denna sommar varit vansinnigt ogynnsam,
och när skörden tas om hand som bäst låter inte hjärnan bli att tänka på nästa år,
på vilka sorter vi ska pröva då?
Planen är att utöka till de fälten som nu ser ut som bortglömda höstackar med ogräs som tittar upp.
 
Men först ska ett barn till erövra vår familj. och årets skörd bärgas!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0