Vinterkylan är borta!

Jag är fast i ännu en bok även om det tog mig en helg att komma in i dess storhet.
Såhär fantastiskt beskrivs våren av Jette A. Kaarlsbol i Den stängda boken.

"Hon märker det genast när hon vaknar: Vinterkylan är borta
och vädret har med vanlig plötslighet glidit över till riktig vår.
Husan har redan varit inne och öppnat ett fönster.
Hon hörde det men låtsades som ingenting. Hon har ingen lust att stiga upp,
 vill bara ligga här och känna den milda luften mot ansiktet.
Vårens ljud tränger in genom det öppna fönstret
och alla är de nya och förändrade i sin spröda, grusaktiga vasshet.
Är det inte så varje vår?"
(s. 35)

Jag blir såld på sådanna tjusiga beskrivningar
och visst känns det som att våren är här.
I allafall hos mig i Malmö.
(denna bok utspelar sig som allt annat jag blir såld på just nu
 under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0